Transportarchitectuur

Luchthavens, treinstations, metro's, nieuwgebouwde voorstedelijke agglomeraties: deze non-plaatsen, zoals de Franse antropoloog Marc Augé ze noemde, werden lang beschouwd als neutrale, anonieme plaatsen met homogene kenmerken en zonder een eigen identiteit. Maar in de loop der tijd, met de snelle ontwikkeling van de wereldhandel, zijn deze plaatsen een sleutelrol gaan spelen. Ontdaan van hun loutere functie van transitzone, zijn de mobiliteitsinfrastructuren uitgegroeid tot microsystemen van gespecialiseerde steden en bevatten ze alles wat de gebruikers nodig hebben, zowel degenen die er wonen als degenen die er voorbijkomen.

De expliciete bedoeling van de ontwerpers bestaat erin om deze verkeersknooppunten, die eens geïsoleerde „episodes” waren en los stonden van de stedelijke context, om te vormen tot uitgroeisels van de steden. En bij het streven naar die doelstelling worden de meest recente stations en luchthavens overdacht. Van eenvoudige ruimtes waar mensen snel en onaandachtig voorbijkomen, worden het nieuwe postmoderne pleinen, waar mensen tijd doorbrengen in winkels, bars, restaurants en tentoonstellingsruimtes en waar ook de architectuur van het gebouw het bekijken waard is. De non-plaatsen groeien uit tot super-plaatsen en ze ontwikkelen een nieuwe en ongeziene centraliteit: ze worden zeer drukke plaatsen waar reizen niet langer de enige mogelijkheid is, maar één uit vele.

Ook op deze super-plaatsen heeft Cotto d'Este kennis, prestaties en schoonheid weten uit te drukken. De superioriteit van vloeren en bekledingen die niet alleen resistent en eenvoudig te onderhouden zijn, maar die ook een decor scheppen dat de verhalen van de reizigers weet op te vangen en de veiligheid verzekert van de voorbijgangers en van de bezoekers die een snelle tussenstop of een lange pauze maken.

In deze context situeert zich het station voor hogesnelheidstreinen van Roma Tiburtina, een belangrijk grootstedelijk, regionaal en internationaal knooppunt. Het indrukwekkende blok is een glazen prisma van 240 meter, opgehangen op negen meter boven de lijn van de bestaande sporen. Het is vijftig meter diep, heeft een constante hoogte van 10,5 meter en is onderverdeeld in acht volumes, om diensten te verlenen aan reizigers en plaatselijke bewoners.

Voor dit buitengewone project heeft het Romeinse architectuurbureau ABDR de collectie Buxy gekozen. 14 mm dik porseleingres, gemaakt volgens een uniek productieproces, dat niet alleen uitstekende technische prestaties neerzet maar ook een buitengewone esthetiek bezit: 3 keer geperst en gebakken op 1230 ° C gedurende meer dan 90 minuten. Een ongeëvenaarde weerstand.

Bij het interieurontwerp van de ontvangstruimten van de internationale luchthaven 'Hamad' van Doha, ingehuldigd in 2014, moest het architectuurbureau Antonio Citterio Patricia Viel afrekenen met het probleem van de afmetingen. De opdracht had betrekking op de inrichting van de Premium lounge van Qatar Airways: een zone van 50.000 vierkante meter die hoge eisen stelt op het gebied van stijl, afwerkingen en materialen. Het project omvatte het ontwerp van lounges, check-in-ruimtes en vrij toegankelijke zones voor de meest uiteenlopende activiteiten, van eetgelegenheden tot kinderspeelruimten. De rode draad in de opeenvolgende zones is de vloer van porseleingres, door Cotto d'Este speciaal voor het project ontworpen.

Om aan de hoge esthetische en functionele vereisten te voldoen, heeft het bedrijf een speciaal op maat gemaakt product op punt gezet van 60 x 120 cm, met gerectificeerde randen en 14 mm dikte, dat voldoet aan de strengste eisen voor intensief gebruikte openbare plaatsen. De bijzondere, natuurlijke afwerking van het tegeloppervlak, bouwt een subtiele vibratie van kleur en waarneming op tussen de stenen, de metalen, het water en het hout die de bekledings- en inrichtingselementen van de ruimte bepalen.

Ter gelegenheid van het wereldkampioenschap voetbal van 2018 in Rusland bekleedde Cotto d'Este een van de drukste Metrostations in Kazan, Dubravnaya. Voor dit project werd gekozen voor de collectie Cadore met name voor de natuurlijke houtkleurige afwerking Bosco, die warm en uitnodigend oogt en die gekenmerkt wordt door de grote verschillen tussen de typische vezels van de ruwe houten planken en de horizontale sporen.

Een natuurlijk, bijna rustiek effect dat authentiek oogt en dat indruk heeft gemaakt op de opdrachtgevers, die bovendien uiterst ingenomen waren van de hoge technische prestaties op het gebied van outdoor gebruik. Er werd gekozen voor een dikte van 20 mm, om een onbeperkte levensduur te garanderen en, ten opzichte van traditioneel gres, een grenzeloze weerstand te bieden tegen belasting, verwering en slijtage.

Voor de verticale oppervlakken van het nieuwe station Chongqing West – Railway Station in het district Shapingba van Chongqing werd gekozen voor de ultradunne keramische Kerlite-platen. De algehele aanblik van het Chongqing West – Railway Station project is er één van diepte, dankzij de aderen van het marmer die een opvallend contrast creëren tussen de oud uitziende steen en de hypermoderne stijl van het project.

De Cotto d'Este tegels bekleden de wanden van het nieuwe, vijf verdiepingen hoge station, met een oppervlakte van 119.600 vierkante meter. Voor de chromatische en stilistische continuïteit in alle ruimten van dit kolossale project werd er gekozen voor de collectie Kerlite Exedra in de versie Travertino - een afwerking die een van de beroemdste en oudste marmers imiteert. Het werd gebruikt in de afmetingen 100x300 met 3,5 mm dikte.

Cotto d'Este bevestigt hiermee dat het waardevolle oplossingen kan bieden, die het resultaat zijn van zorgvuldig esthetisch en functioneel onderzoek en op maat gemaakte studies, om een persoonlijkheid te verlenen aan transportarchitectuur en, meer nog, de architectuur in het centrum te plaatsen van projecten die meerdere culturen moeten aanspreken en tal van verhalen moeten opvangen.

WELLICHT OOK INTERESSANT

Volg ons op de sociale media

facebook twitter/cottodeste instagram/cottodeste pinterest/cottodeste youtube/cottodeste linkedin/cottodeste

ABONNEER JE OP DE NIEUWSBRIEF

Wij informeren u dat op deze site "technische cookies" worden gebruikt om de navigatie te optimaliseren, maar ook "analysecookies" om statistieken te verwerken en "cookies van derden".U kunt meer informatie krijgen en het gebruik van alle of slechts enkele cookies blokkeren door het uitgebreide privacybeleid te bekijken.
Als u doorgaat met het surfen op deze site, is het impliciet dat u uw toestemming geeft voor het gebruik van deze cookies