Ter gelegenheid van de editie 2024 van de Archiproducts Design Awards, de prijzen voor uitmuntend design op internationaal niveau, Arketipo van Cotto d’Este is bekroond met de Sustainability Award.
De prijzen zijn toegekend door een internationale jury bestaande uit de meest gerenommeerde architecten, ontwerpers, journalisten, architectuurfotografen en creatieve regisseurs ter wereld, die de waarde van deze projecten, die een gevoel van betrouwbaarheid bieden en de conventies overstijgen, erkenden en beloonden.
Arketipo van Cotto d’Este heeft de Sustainability Award gewonnen. Ontwerpers en architecten gespecialiseerd in ecodesign en duurzaamheid hebben de schoonheid ervan geprezen - het resultaat van een uiterst efficiënte productiecyclus die rekening houdt met de gevolgen voor het milieu - en het feit dat de ultradunne platen van 6,5 mm deel uitmaken van het THINk ZERO-project. Wat vooral gewaardeerd wordt, is dat het een collectie is die oog heeft voor duurzaamheid, en dat geldt voor alle verschillende diktes waaruit de collectie bestaat. Om te beginnen de grote, ultradunne plakken, het paradepaardje van het merk en het resultaat van een exclusieve technologie die een sterke vermindering van het energieverbruik en de uitstoot mogelijk maakt, volledig gecompenseerd, wat Kerlite 6plus betreft, door deelname aan internationale projecten voor duurzame mobiliteit. Maar dat niet alleen. Ook de 14 mm dikke platen bevestigen het sterke ecologische engagement van Cotto d'Este, dat wordt versterkt door de exclusieve bewerking van natuurlijke elementen, het gebruik van 40% gerecycled materiaal, de volledige terugwinning van productiewater, de vermindering van afval en een recyclingpercentage van bijna 100%.
“We zijn er trots op dat we deze prijs opnieuw hebben gewonnen. Arketipo is het resultaat van meer dan 30 jaar diepgaande knowhow en staat volledig voor de essentie van Cotto d'Este: een perfecte balans tussen hedendaags design en traditie, vakmanschap en industriële technologie, esthetiek en prestaties. De erkenning met de Sustainability Award van onze inspanningen om een product aan te bieden dat zich ook onderscheidt door duurzaamheid is voor ons een enorme bron van voldoening, een stimulans om naar de toekomst te blijven kijken en de wereld van keramiek en architectuur te blijven innoveren”, zegt Bruno Buratti, brandmanager van Cotto d'Este.