Een geschiedenis van innovatie

EEN GESCHIEDENIS VAN CREATIVITEIT, INNOVATIE EN SCHOONHEID IN STAAT OM DE REGELS BINNEN DE KERAMISCHE INDUSTRIE TE DICTEREN

 

"Er is knowhow en visie voor nodig om te ontwikkelen wat niet bestaat", aldus Paolo Mussini, oprichter van Cotto d'Este, het topmerk van de Panariagroup, dat dit jaar het 30-jarig bestaan viert van compromisloze topkwaliteit op zowel esthetisch als technisch gebied. Wat het merk altijd heeft onderscheiden, is dat het met enthousiasme naar de toekomst kijkt en exclusieve, ongekende oplossingen promoot die de spelregels hebben veranderd en zo de geschiedenis van de evolutie van deze branche hebben geschreven.

Cotto d'Este debuteerde op de keramiekmarkt met de visionaire en ambitieuze intentie om grenzen te verleggen: om originaliteit en eigenheid te bieden ondanks de standaardisatie van de industriële productie, met als enige doel om absolute niveaus van schoonheid en finesse te bereiken.

Geïnspireerd door de stilistische referenties van de villa's van de Italiaanse adellijke familie d'Este, van statige en oude herenhuizen waarin handgemaakte terracotta het typische product was dat gebruikt werd, begon het merk vanaf het allereerste begin een onderzoekstraject dat gericht was op het maken van producten die deze inspiratie niet zouden verraden, ook al werden ze gemaakt door middel van industriële processen. Een ambitie en een visie die onmiddellijk collecties opleveren van sublieme esthetische kwaliteit, waarin details het grote verschil maken.

Naast referenties die diep verankerd zijn in de cultuur en geschiedenis van het gebied waar het bedrijf is opgericht, heeft dit merk een verlangen om te innoveren, te durven en met nieuwe voorstellen te komen. Vanaf het begin.

Tegen de stroom in bracht het tegels met een dikte van 14 mm op de markt, het eerste onderscheidende aspect van het merk, met uitzonderlijke prestaties en esthetische aantrekkingskracht. Dankzij een speciaal productieproces met een bakcyclus die minstens twee keer zo lang duurt als bij materialen met een standaarddikte, wordt een perfecte aggregatie van de grondstoffen en een verglazingsproces van het oppervlak bereikt. Dit resulteert in intensere kleuren, een uniek reflecterend oppervlak, een uitzonderlijke vlakheid, zelfs in grote formaten, en een sterkte die drie keer groter is dan de standaarddikte van 10 mm.

In overeenstemming met zijn creatieve en revolutionaire visie heeft Cotto d'Este, in nauwe samenwerking met fabrikanten van industriële apparatuur en machines, ook zijn productietak verder ontwikkeld om nieuwe mijlpalen te bereiken: in 2004 presenteerde het merk Kerlite, de dunne plaat bij uitstek met een dikte van slechts 3 mm, als absolute wereldpremière. Kerlite was aanvankelijk bedoeld voor wandtoepassingen, maar is na verloop van tijd - eveneens dankzij een intuïtie, de toepassing van glasvezelgaas - ook een product geworden voor gebruik op vloeren.

De continue research van het merk gaat veel verder dan diktes en raakt aan alle kenmerken van keramische producten.

Zoals het onderzoek naar steeds nieuwe oppervlakteafwerkingen, dat resulteerde in leppen, een proces dat het product zacht doet aanvoelen en een glans geeft die nog nooit eerder op een tegel is vertoond (1997), of de Soft (2003), de eerste oppervlakafwerking met een opalescente, halfglanzende reflectie, en, ten slotte, in 2023, de Safetouch-technologie: het enige keramische oppervlak dat de hoogste antislipprestaties combineert met een softtouchoppervlak.

De afmetingen worden ook geleidelijk aan ontwikkeld en onderzocht: Cotto d'Este heeft als eerste steeds grotere formaten (zoals bijvoorbeeld 90x90 cm) op de markt heeft gebracht, tot aan grote platen toe. Het eerste marmer op een grote plaat, 100x300 cm, kwam in 2012, terwijl het eerste 14 mm dikke gres in een zeer groot formaat, 120x120 en 90x180 cm, in 2021 een primeur was.

Minstens zo belangrijk is de decoratie van keramiek waarvoor het merk een aantal records heeft gevestigd: Cotto d'Este is het eerste bedrijf ooit dat digitale decoratie introduceerde in 2007 met een collectie met marmereffect en het is ook het eerste bedrijf dat in 2016 met de Wonderwall-collectie behangkeramiek introduceert, ware kunstwerken die met elegantie en harmonie de meest originele ontwerpen presenteren om ruimtes te decoreren met een materiaal dat zijn bestendigheid, onveranderlijkheid door de tijd en grote functionaliteit behoudt.

Zelfs de applicatiefase van keramiek is een terrein dat Cotto d'Este heeft verkend. Het bedrijf patenteerde als eerste het gecertificeerd droog leggen van ultradunne platen: Kerlite Easy, waarmee een duurzame renovatie van ruimtes kan worden gerealiseerd. Kerlite Easy kan zonder lijm op de bestaande vloer worden gelegd en heeft, dankzij het exclusieve gebruik van Kerlite-platen, een grotere weerstand dan elk ander traditioneel legsysteem. Een innovatie die ook wordt erkend door ADI - de Vereniging voor Industrieel Ontwerp - die het systeem heeft opgenomen in de ADI Design Index 2021.

Tot slot is er de voortdurende aandacht voor milieuduurzaamheid, ook een doelstelling die altijd als een rode draad door elke keuze heeft gelopen. De ultradunne keramische platen zijn gemaakt om duurzaam te zijn, omdat ze door hun gereduceerde dikte minder grondstoffen, minder water en minder energie verbruiken, waardoor ze minder CO2 uitstoten. Vanaf 2022 zullen ze volledig CO2-neutraal zijn, dankzij het THINk ZERO project, waarmee ze worden gecompenseerd via een internationaal CO2-verminderingsplan in de meest vervuilde steden.

Betrouwbaarheid, topprestaties en geraffineerde esthetiek maken Cotto d'Este de ideale partner voor ambitieuze en uitdagende projecten: de roeping van het merk voor architectuur en interieurdesign wordt belichaamd in een niet aflatende inspanning om ondersteuning te bieden voor het creatieve proces en oplossingen te bieden voor de technische behoeften van vakmensen over de hele wereld.

Zo heeft Cotto d'Este de bladzijden van zijn eerste 30 jaar geschreven en met hetzelfde enthousiasme en een niet aflatende drang om geen grenzen te stellen, is de onderneming klaar om zich te richten op de toekomst en op nieuwe mijlpalen voor een product met eeuwige aantrekkingskracht, keramische oppervlakken.

Volg ons op de sociale media

facebook instagram/cottodeste pinterest/cottodeste youtube/cottodeste linkedin/cottodeste

ABONNEER JE OP DE NIEUWSBRIEF

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt exclusieve aanbiedingen.